Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2010

Του Αη Γιώργη (Ederlezi)


Δημιουργία Βίντεο: Μαρία Τρισελιώτη

Ederlezi - Παραδοσιακό Τσιγγάνικο

Lyrics in Romani

Sa me amala oro khelena
Oro khelena, dive kerena
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje

Sa o Roma babo, e bakren chinen
A me, chorro, dural beshava
Romano dive, amaro dive
Amaro dive, Ederlezi

E devado babo, amenge bakro
Sa o Roma babo, e bakren chinen
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje



Ederlezi (1) - Μετάφραση:

Όλοι οι φίλοι μου χορεύουν την Χόρα (2)
Χορεύουνε την Χόρα, γιορτάζουν τη Μέρα
Όλοι οι τσιγγάνοι, μαμά
Όλοι οι τσιγγάνοι, μπαμπά
Στην γιορτή του Ederlezi
Όλοι οι τσιγγάνοι, μαμά..

Όλοι οι τσιγγάνοι, μπαμπά
σφάζουν αρνιά
Αλλά εγώ ο καημένος κάθομαι παράμερα
Την ημέρα των Τσιγγάνων
Την δικιά μας ημέρα, το Ederlezi

Δίνουν, μπαμπά, ένα αρνί για μας
Όλοι οι τσιγγάνοι, μπαμπά
σφάζουν αρνιά
Όλοι οι τσιγγάνοι, μαμά
Όλοι οι τσιγγάνοι, μπαμπά
Στην γιορτή του Ederlezi
Όλοι οι τσιγγάνοι, μαμά..


(1):Ederlezi: Η μεγαλύτερη γιορτή των Τσιγγάνων, η γιορτή της Άνοιξης. Θρησκευτικά ταυτίζεται με την Γιορτή του Αη-Γιώργη. Ξεκινάει να γιορτάζεται στις 23 Απριλίου και κορυφώνεται στις 6 Μαΐου.

(2): Χόρα ή Oro: (Πιθανότατα προερχόμενο από το αρχαιοελληνικό Χορός)Κυκλωτικός τσιγγάνικος χορός

Σημ.: Η μετάφραση είναι της Στιχο-μυθίας και έγινε από τα αγγλικά..


Του Αη Γιώργη (Ederlezi)



Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Μουσική: Goran Bregovic
Πρώτη εκτέλεση: Άλκηστις Πρωτοψάλτη


Απ' τους ώμους να
η άνοιξη περνά
γύρω φτερουγίζει
ξεχνάει εμένα.

Μέρα της χαράς
ποια ζωή φοράς
δρόμο δρόμο παίρνεις
χωρίς εμένα.

Τ' ουρανού πουλιά
πάρτε με αγκαλιά
το βουνό γεμίζει
κεριά αναμμένα.

Να κι η Πούλια, ξημερώνει,
το Θεό παρακαλώ
μα το φως που δυναμώνει
δε μου φέρνει, δε μου φέρνει
'κείνον π' αγαπώ.

Τ' όνομά του ανθός
ευωδιάς βυθός
πείτε στα κορίτσια
να μην το λένε

Μέρα σαν κι αυτή
στου Αη Γιωργιού τ' αφτί
που όλα τα τραγούδια
γι' αγάπη κλαίνε.


Δισκογραφία:
Παραδέχτηκα - 1991
ZOOM '91-'92 - 1992


Big Sleep -Αη Γιώργη
Stefan Schwerdtfeger
Live στο Μύλο - Θεσσαλονίκη (22 Μαρτίου 1995)

2 σχόλια:

  1. κι εμένα που μου έφερε εκείνον που αγαπώ
    κάθε ξημέρωμα μου φεύγει γιατί είναι αερικό...
    κάθε του χάιδεμα γιορτή..με μακεδονικό κρασί
    κάθε του δάχτυλο ένας κόμπος,ολόκληρος μια προσευχή..κι εγώ σκυμμένη τον φιλάω
    με ευλάβεια και πλησμονή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αχ, οι τυχερές ψυχές έχουν το άγγιγμα του Αη Γιώργη κατά πως φαίνεται.. Ας μην το χάσουν ποτέ.. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή